Bardzo często początkujący importerzy mają problem z przelicznikiem stawkowym waga miara. Występuje on najczęściej zapisywany jako
w/m
R/T
per cbm
Co to właściwie znaczy i jak to liczyć? Zacznijmy może od tego skąd się wziął? Czy to cwaniactwo spedycji? Nie. To ochrona przed skrajnymi wielkościowo ładunkami. Użyjmy przykładu.
Otóż jeśli w przykładowym kontenerze mamy 70 metrów sześciennych załadunku (czyli cbm) oraz możliwe 22 tony ładowności, a spedytor chciałby policzyć klienta według objętości, to ten dając ładunek o wielkości 5 metrów sześciennych ale ważący 18 ton zostawia spedytorowi jedynie 4 tony wolnego miejsca do załadunku dla innego klienta. Czyli spedytor bardzo mocno blokuje sobie miejsce. Klienta obciąża jedynie stawką per metr sześcienny czyli w tym wypadku za 5. Spedytor będzie więc stratny. Ale są i inne przypadki kiedy klient daje bardzo lekki ładunek ważący 4 tony ale bardzo objętościowy np. 50 cbm. Tu licząc klienta z wagi, również przelicznik byłby niekorzystny dla spedytora. Trudno by spedytor żonglował raz wagą raz objętością w fakturowaniu klienta. Dlatego znaleziono (prawie) złoty środek czyli korelacje cbm=kg. Jak to liczyć?
Złoty środek byłby idealny gdyby istniał dla każdego rodzaju transportu w ten sam sposób. Niestety tu ze względu na rodzaj transportu (wolne miejsce w środku transportu) się to zmienia. Przyjęło się liczyć to w następujący sposób:
- w transporcie morskim 1cbm = 1000 kg
- w transporcie lotniczym 1cbm = 166 kg
- w transporcie kolejowym 1cbm = 700 kg
- w transporcie drogowym 1cbm = 333 kg
Czy zawsze tak jest? Czasem niektóre firmy zmieniają ten przelicznik pod siebie np. na kolei ktoś zmienia z 700 kg na 500 kg z oczywistych zarobkowych względów. Może się reklamować „mimo podwyżek za fracht u nas ceny bez zmian”. Ceny owszem, obliczenie już nie. Bardzo ważne jest by pytając o stawkę albo dostać ofertę pod konkretny wymiar albo w przypadku dostania oferty per cbm dopytać (jeśli nie ma tego podanego) na ile kilogramów spedytor wylicza 1cbm. Wiele firm stosuje również minimum sprzedażowe w postaci jednego cbm by nie rozdrabniać się na małe paczki.
Oto krótkie dwa przykłady jak liczyć.
- Przesyłka waży 400 kg i ma 0,8 cbm. Transport drogą morską. Jaka wyjdzie nam cena jeśli spedytor podał ofertę 40 USD w/m i min. 1cbm?
odpowiedź brzmi – 0,8 cbm jest mniejsze od 1 cbm więc opłata będzie za minimum czyli 40 usd. - Przesyłka w transporcie kolejowym ma wymiar 1500 kg oraz 1,7 cbm. Kosztuje 70 USD per metr.
Odpowiedź
700 kg jako przelicznik za 1 cbm w kolei do realnych 1,7 cbm daje nam współczynnik 1190 kg ponieważ 1,7 x 700 = 1190 kg
1500 kg wagi do metrów (1 cbm=700 kg) daje nam 2,14 cbm ponieważ 1500 : 700 = 2,14
Przyjmujemy zawsze większą wartość sprzedażową wychodzi nam 2,14 cbm. Reasumując 2,14 cbm x 70 USD = 149,80 USD